- Startsida
- Bygga, bo och miljö
- Boendemiljö och hälsoskydd
- Anmäl olägenhet eller störning
Anmäl olägenhet eller störning
Om du upplever en störning eller olägenhet kan du göra en skriftlig anmälan.
Vad är en olägenhet eller störning?
Störningar kan omfatta exempelvis:
- Utsläpp av kemikalier eller orenat avloppsvatten
- Förorenat dricksvatten
- Bristande hygien i livsmedelslokaler
- Trafik- eller industribuller
- Rök från eldning
- Dålig inomhusmiljö som fukt, mögel, temperaturproblem, radon, buller eller dålig ventilation
- Problem orsakade av djurhållning eller skadedjur
Din anmälan används som underlag för handläggning och kan även bli ett beslutsunderlag för bygg- och miljönämnden eller hos högre instans om ärendet överklagas.
Hur anmäler jag?
För att din anmälan ska kunna handläggas behöver störningen utgöra en olägenhet för hälsa eller miljö enligt miljöbalken, vilket innebär att den inte ska vara tillfällig. I första hand bör du kontakta verksamhetsutövaren eller fastighetsägaren för att ge dem möjlighet att åtgärda problemet.
Kontakta miljö- och byggavdelningen för att göra en anmälan. Kontaktuppgifter hittar du längst ner på sidan.
Så hanterar vi din anmälan
För att vi ska kunna handlägga ärendet behöver vi en utförlig beskrivning av störningen, olägenheten eller olagligheten. Beskriv problemet så detaljerat som möjligt. Vi gör en bedömning av din anmälan och skickar en kopia till verksamhetsutövaren eller fastighetsägaren, som får möjlighet att yttra sig. Vanligtvis genomför vi även en inspektion.
Om vi bedömer att en olägenhet, störning eller olaglighet föreligger, kräver vi att verksamhetsutövaren eller fastighetsägaren vidtar nödvändiga åtgärder.
Kan jag vara anonym?
Du kan göra en anonym anmälan, men det kan försvåra handläggningen och innebär att vi inte kan ge återkoppling till dig. Anmälningar via e-post är inte helt anonyma, eftersom e-postadressen blir en offentlig handling. Om du har uppgett dina personuppgifter kan de inte senare begäras dolda.
I vissa fall ska du vända dig till andra myndigheter
För vissa typer av störningar är det andra myndigheter som ansvarar för tillsynen:
- Vanvård eller misskötsel av djur: Kontakta Länsstyrelsen i Jämtlands län. Länk till annan webbplats.
- Skadade vilda djur: Polisen, telefon 114 14
- Lösspringande hundar och folk som inte plockar upp efter hunden: Polisen, telefon 114 14
- Inomhusmiljön i egen villa (t.ex. mögellukt, fuktproblem): Kontakta en fackman
- Bekämpning av ohyra i egen fastighet: Kontakta skadedjursbekämpare eller försäkringsbolag
- Ordningsstörande grannaktiviteter (t.ex. missbruk, fester): Hyresvärden eller styrelsen i bostadsrättsföreningen, alternativt polisen telefon 114 14
- Inomhusmiljö på arbetsplats: Arbetsgivaren eller Arbetsmiljöverket Länk till annan webbplats.
- Lekplatser, trapphus och tvättstugor: Hyresvärden eller bostadsrättsföreningen
- Dräneringsfrågor eller dikesfrågor: Samfällighetsföreningen eller Lantmäteriets arkivtjänst. Länk till annan webbplats.
- Flygbuller: Kontakta Luftfartsverket Länk till annan webbplats. eller Länsstyrelsen i Jämtlands län. Länk till annan webbplats.