Buller
Buller är den miljöstörning som påverkar flest människor i Sverige. Vanliga bullerkällor är vägtrafik, fläktar, höga ljud från grannar och industrier. Buller kan upplevas olika – det som är behagligt för en person kan vara störande för en annan.
Vad kan du göra vid bullerproblem?
Om du störs av buller, börja med att kontakta din fastighetsägare. Fastighetsägaren har ansvar för att utreda bullerproblem.
Om du störs av ljud från en granne, försök prata direkt med dem. En god dialog kan ofta lösa problemet, och ibland är grannen inte medveten om att du störs. Hjälper det inte, ska du återigen kontakta din fastighetsägare, som ansvarar för att hantera dessa klagomål.
Som hyresgäst ansvarar du också för att undvika att störa dina grannar.
Vad kan kommunen göra?
Om problemen fortsätter, kan du göra en anmälan om olägenhet till Miljö- och byggavdelningen. Notera gärna de samtal du haft med fastighetsägaren eller grannen, eftersom detta kan vara till hjälp vid utredningen. Miljö- och byggavdelningen ställer följdfrågor för att få en tydligare bild av situationen och tar kontakt med andra berörda parter. Om ingen lösning nås kan tillsynsbesök och eventuella åtgärder bli aktuella.
Observera att alla klagomål blir allmänna handlingar när de lämnas in till kommunen.
Anmäl olägenhet eller störning – Bergs kommun
Anmäl olägenhet eller störning – Härjedalens kommun Länk till annan webbplats.