Riksintresseanspråk

Staten har möjlighet att peka ut områden som är av särskild nationell betydelse, riksintressen. Bestämmelser gällande riksintressen finns i Miljöbalken 3 och 4 kap (1998:808). Energimyndigheten är ansvarig för riksintressen för energiproduktion, där ingår vindbruk. Att ett område är utpekat som riksintresse för vindbruk innebär inte att områdets förutsättningar har utretts fullständigt. Det innebär att Energimyndigheten bedömer att området har särskilt goda förutsättningar för elproduktion från storskalig vindkraft, utifrån vindförutsättningar, sammanhängande storlek och avstånd från bebyggelse.

2013 tillkom nya riksintressen för vindbruk. Dessa behandlades inte i revideringen av översiktsplanen 2018 utan skulle hanteras i en revidering av kommunens dåvarande vindbruksplan. Energibruksplanen ersätter vindbruksplanen och inkluderar bedömning och ställningstaganden kring riksintressen för vindbruk från 2013.

Sammanvägd analays

Kommunen har med grund i dagens forskning gjort bedömningen att vindbruk och rennäring har inga eller små möjligheter till samexistens. Kommunen anser att rennäringen är en viktig näring inom kommunen, och vill därför inte äventyra renskötselns långsiktiga förutsättningar. För att säkra funktionen av riksintresset för rennäringen har kommunen valt att applicera en buffertzon från riksintresset på 2,5 kilometer. Detta för att också bättre kunna visualisera de kumulativa effekter som vindbruk inom rennäringens betesområden ger. Vindbruk inom denna buffertzon bedöms inte som lämpligt i relation till förutsättningarna att långsiktigt bedriva rennäring inom kommunen. Kommunen anser att riksintresset för rennäringen i dessa fall har företräde före riksintresse för vindbruk genom att vara den bättre lämpade markanvändningen på lång sikt.

Bedömning och ställningstagande

Område 1 (Brännbodsberget) Kommunen bedömer inte anspråket som lämpligt då det ligger i konflikt med riksintresseanspråk för rennäring.

Område 2 (Skravelberget) Kommunen bedömer inte anspråket som lämpligt på grund av konflikt med rennäringens markanvändningsintressen. Området ligger till större del inom mark som är utpekad som rastbete vilket betyder viktig betesmark mellan de utpräglade sommar- respektive vinterbetesmarkerna.

Område 3 (Abboråsen/Rödbäcksåsen) Kommunen bedömer inte anspråket som lämpligt på grund av konflikt med rennäringens markanvändningsintressen. Området ligger centralt inom mark som är utpekad som rastbete vilket betyder viktig betesmark mellan de utpräglade sommar- respektive vinterbetesmarkerna.

Område 4 (Tjärnberget m.fl.) Kommunen bedömer inte anspråket som lämpligt med grund i risken för konflikt med rennäringens intressen.

Område 5 (Skalberget) Kommunen bedömer inte anspråket som lämpligt. Området ligger inom ett utpekat riksintresseanspråk för kulturmiljö. Inom det aktuella området utgör landskapsbilden en stor del av riksintressets värde. Storskalig vindkraft bedöms inte ligga i linje med de värden som utgör grunden för riksintresseanspråket för kulturmiljö, vilket kommunen i detta fall anser väger tyngre än intresset för vindbruk.

Område 6 (Gräsmyrsberget) Kommunen bedömer inte anspråket som lämpligt. Områdets norra del ligger i direkt anslutning till riksintresseanspråk för rennäring och kulturmiljö, de kumulativa effekterna av vindbruk bedöms inte godtagbara.

Karta över utpekade riksintressen för energiproduktion, vindbruk i Bergs kommun.