Ett gott arbetsliv förutsätter en arbetsmiljö som är både fysiskt och psykosocialt hållbar.
För en god psykosocial arbetsmiljö krävs balans mellan krav som ställs i arbetet och den kontroll och det inflytande över arbetsuppgifter som den anställda har, vilket brukar kallas för krav-kontroll i arbetet.
Även fysisk arbetsmiljö påverkar hälsan. Låsta arbetsställningar och monotont arbete kan medföra fysiska problem och ska motverkas.
Som arbetsgivare till nära en femtedel av kommunens medborgare i arbetsför ålder påverkar Bergs kommun starkt folkhälsan hos befolkningen och bör verka som en förebild för andra arbetsgivare inom den geografiska kommunen. Det är därför viktigt att kommunen är en ansvarsfull arbetsgivare, följer gällande lagar och regler och tar bort och minskar risker i arbetsmiljön.
Bergs kommun ska ha en chefspolicy som kontinuerligt revideras utifrån arbetsmarknadens utveckling. Stort fokus ligger på delaktighet och kommunikation för att medarbetare ska känna sig trygga.
Bergs kommun ska ha en aktuell medarbetarpolicy som sammanfattar de förhållningssätt och värderingar som ska vara vägledande samt skapar en gemensam målbild för hela myndigheten.
Bergs kommun ska ha en väl förankrad arbetsmiljöpolicy som syftar till att erbjuda bra och säkra arbetsplatser med minskad risk för skador eller sjukdom och goda möjligheter till friskvård. Bergs kommun ska erbjuda goda möjligheter till distansarbete samtidigt som man betonar vikten av avgränsning av arbetstider och balans jobb/fritid.