Skolan är en arena som når alla barn och unga och har därmed en grundläggande roll i arbetet för en god och jämlik hälsa, både i sin roll som ansvarig för utbildning, och som plattform för ett hälsofrämjande arbete. Skolan bör därför arbeta med kunskapsinsatser för att elever ska kunna göra goda val genom livet gällande hälso- och livsstilsfrågor.
Enligt skollagen ska utbildningen ta hänsyn till barns och elevers olika behov, och skolans kompensatoriska uppdrag innebär en skyldighet att alla elever ges goda förutsättningar att nå utbildningens mål.
Såväl de intellektuella som de praktiska och estetiska aspekterna ska uppmärksammas inom skolan.
Så långt det är möjligt bör skolan inkludera samisk traditionell kunskap om naturens och människans livsvillkor i sitt sammanhang (Aerpimaahtoe).
Det är viktigt att tidigt upptäcka skolsvårigheter hos elever och ge ett verksamt stöd, eftersom det förebygger skolmisslyckanden på längre sikt. En väl fungerande elevhälsa är viktig för att arbeta hälsofrämjande men även för att stödja elevernas utveckling mot utbildningens mål.
Personalens utbildningsnivå är viktig för lärandemiljön i skolan, framför allt andelen legitimerade lärare som är behöriga att undervisa i ämnet för aktuell årskurs. Lärare behöver också god förståelse för elevernas livssituation utanför skolan.
För en positiv verksamhetsutveckling av skolan krävs goda förutsättningar och förståelse från huvudman till klassrum. Rektorer med hög kompetens kring pedagogiskt ledarskap samt möjligheter att kontinuerligt fortbilda personalen är grundläggande.