Artikeln publicerades 3 juni 2026

Nytt forum ska stärka samverkan i fjällen

Vy över Oviken

Ett nytt dialog- och samverkansforum inrättas kring fjällens framtid i Jämtlands län. Under namnet Fjäll i balans samlas olika aktörer för att bidra till en långsiktigt hållbar utveckling i fjällområdena.

Forumet ska fokusera på frågor som berör samspelet mellan renskötsel, friluftsliv och naturturism – tre mycket viktiga och sammanlänkade intressen i vårt län.

I forumet Fjäll i balans deltar representanter från kommuner, samebyar, turistorganisationer och myndigheter, med målet att stärka dialogen och öka förståelsen mellan olika verksamheter i fjällen. Kommunförbundet, kommunerna Åre, Berg och Härjedalen samt Länsstyrelsen finansierar arbetet.

Forumet har ingen beslutande roll och ersätter inte lagstadgade former för samråd eller konsultation. Det är i stället ett komplement – en plattform för att gemensamt utbyta kunskap, lyfta frågor och identifiera möjligheter och utmaningar.

En av dem som deltagit i arbetet med att etablera forumet är Kommunförbundets chef Martin Söderström:
- Jag är mycket glad att detta blir verklighet. Forumets arbete kommer stärka berörda aktörers lärande och förmåga att bidra till konstruktiva lösningar över tid.

Fjäll i balans kommer framöver att ha kontinuerliga möten.

För mer information
Kontakta Jeanette Kråik eller Cilla Gauffin som är kommunens representanter i forumet.