- Startsida
- Uppleva och göra
- Föreningsliv och föreningar
- Lotteritillstånd
Lotteritillstånd
Lotterier är en av föreningslivets viktigaste inkomstkällor, och för att ni ska få anordna lotterier krävs det i de flesta fall antingen registrering eller licens. Bergs kommun ansvarar endast för så kallade registreringslotterier.
Från och med 1 januari 2019 ansvarar Bergs kommun endast för registreringslotterier. All annan tillståndsgivning ansvarar Spelinspektionen för. Det är bara ideella föreningar och registrerade trossamfund som kan få registrering. Föreningen ska dessutom vara öppen för alla och ha behov av inkomster från lotterier. En registrering ger föreningen tillåtelse att anordna ett eller flera lotterier under en femårsperiod. Innan varje nytt lotteri ska också en lotteriplan lämnas in.
Vill din förening registrera lotteri gör ni det hos kommunens lotterihandläggare. Ni hittar mer information och ansökningsblanketter under respektive flik här nedan.
Ni är också välkomna att kontakta kommunens lotterihandläggare om ni har frågor om lotteriregistrering.
Spellagen
All lotteri- och spelverksamhet regleras i spellagen. På Spelinspektionens webbplats Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. hittar du mer information om vad som gäller för lotterier och för privatpersoner, företag eller föreningar som vill sälja lotter och när registrering krävs och inte. Här ansöker du också om licens i de fall det krävs.
Avgift
Kommunen tar ut en avgift på 545 kr (2023) för registreringen. Det tillkommer även en avgift för lotterikontrollanten. Kontrollantarvodet är (2023) 3 % av lotteriets beräknade omslutning, maximalt 6 000 kr per lotteri.
Kontrollantarvodet faktureras lotterianordnaren efter genomfört arbete och ska betalas till Bergs kommun. Lotterianordnaren ska alltså inte betala arvodet direkt till kontrollanten utan den får sitt arvode från Bergs kommun.