- Startsida
- Bygga, bo och miljö
- Vatten och avlopp
- Enskilt avlopp
- Slamtömning
Slamtömning
En av de viktigaste skötselåtgärderna på ett enskilt avlopp är att tömma slamavskiljaren på slam. Normalt ska det göras minst en gång per år och administreras av bolaget Vatten och miljöresurs mitt AB.
Ett enskilt avlopp innehåller normalt någon form av slamavskiljande steg. Slammet behöver tömmas för att det inte ska föras med till efterföljande steg i avloppsanläggningen. Om det sker slamflykt kan det leda till att efterföljande reningssteg sätter igen och inte fungerar som den ska.
Slamavskiljare och minireningsverk behöver återfyllas med vatten direkt efter slamtömning för fullgod funktion. Återfyllning ska göras enligt tillverkararens anvisningar för att slamavskiljaren inte ska deformeras och att effekten av rening bibehålls. Återfyllning kan påverka din avloppsanläggnings livslängd och reningsgrad.
Du som fastighetsägare ansvarar för skötseln av din avloppsanläggning och att tömningen kan göras på ett smidigt sätt. Vägen fram till slamtömningsplatsen ska vara bred och körbar och du ska ha en skylt som visar var tömning ska göras. För frågor om slamtömningen, när slamtömmaren kommer, vad det kostar och så vidare, behöver du vända dig till Vatten och miljöresurs mitt AB.
Slamtömning - Vatten och miljoresurs.se Länk till annan webbplats.
Förlängt slamtömningsintervall
Om du har en godkänd avloppsanläggning enligt miljöbalken som inte används så mycket kan du ansöka om förlängt intervall för slamtömning. För en anläggning som renar WC kan intervallet max sträckas ut till tömning vartannat år under en 8 års period. Har man bara bad- disk- och tvättvatten kan intervallet max vara tömning vart fjärde år under en 8 års period.
För den som inte använder sitt hus alls eller av andra anledningar inte använder sitt avlopp så kan man ansöka om totalt uppehåll i tömning. Uppehållet kan vara i maximalt 8 år.
Ansökningar om längre tömningsintervall eller uppehåll i slamtömning görs till miljö- och byggavdelningen.
Ansöka om längre tömningsintervall för slamavskiljare
Kontrollera tillstånd
Börja med att kontrollera att du har ett tillstånd för din enskilda avloppsanläggning. Tillståndet ska vara givet enligt miljöbalken vilket innebär att anläggningen måste vara gjord efter 1998.
Om du inte har ett tillstånd tillgängligt kan du maila kommunens arkiv för att se om det finns där och begära ut det.
För Bergs kommun: berg.kommun@berg.se
För Härjedalens kommun: arkivet@herjedalen.se
Du behöver ange din fastighetsbeteckning samt att du vill få ut tillståndshandlingar för enskilt avlopp.
Fyll i blanketten
För att det ska gå att göra en bedömning av din ansökan behöver du beskriva hur ofta avloppet används samt av hur många. Skicka sedan ansökan till miljö- och byggavdelningen.
Vänta på beslut
När ansökan har kommit till miljö- och byggavdelningen kommer du få ett bekräftelsemejl med ett diarienummer. Din ansökan kommer sedan att granskas. Normal handläggningstid är cirka 6 veckor om ansökan är komplett.
Om du har några frågor kan du höra av dig till miljö- och byggavdelningen, antingen genom kommunens växel eller genom avdelningens kundservice. Se till att ha ditt diarienummer och fastighetsbeteckning tillgängligt för att det ska gå att hjälpa dig snabbare.
Avgift
Miljö- och byggavdelningen tar ut en handläggningsavgift enligt miljöbalkstaxan, som kan läsas i sin helhet via länkarna nedan. Avgiften för ansökan regleras i miljötaxa, taxebilaga 1, 5:e raden under avgifter för ärenden enligt 15 kap miljöbalken.
Miljöbalkstaxa i Bergs kommun
Miljöbalkstaxa i Härjedalens kommun Länk till annan webbplats.
Ansökan om uppehåll i slamtömning
Fyll i blanketten
För att det ska gå att göra en bedömning av din ansökan behöver du beskriva varför avloppet inte används samt under hur lång tid det beräknas vara så. Skicka sedan ansökan till miljö- och byggavdelningen.
Vänta på beslut
När ansökan har kommit till miljö- och byggavdelningen kommer du få ett bekräftelsemejl med ett diarienummer. Din ansökan kommer sedan att granskas. Normal handläggningstid är cirka 6 veckor om ansökan är komplett.
Om du har några frågor kan du höra av dig till miljö- och byggavdelningen, antingen genom kommunens växel eller genom avdelningens kundservice. Se till att ha ditt diarienummer och fastighetsbeteckning tillgängligt för att det ska gå att hjälpa dig snabbare.
Avgift
Miljö- och byggavdelningen tar ut en handläggningsavgift enligt miljöbalkstaxan, som kan läsas i sin helhet via länkarna nedan. Avgiften för ansökan regleras i miljötaxa, taxebilaga 1, 5:e raden under avgifter för ärenden enligt 15 kap miljöbalken.
Miljöbalkstaxa i Bergs kommun
Miljöbalkstaxa i Härjedalens kommun Länk till annan webbplats.