- Startsida
- Omsorg och stöd
- Äldre
- Hemtjänst och stöd hemma
- Bostadsanpassning
Bostadsanpassning
Bostadsanpassningsbidraget är ett kommunalt bidrag som riktar sig till dig som har en funktionsnedsättning. Med stöd av bostadsanpassningsbidrag kan du göra anpassningar i ditt boende som är nödvändiga för att du ska kunna fungera i ditt dagliga liv.
Bostadsanpassning innebär permanenta förändringar i eller utanför din bostad för att underlätta vardagen. Det kan exempelvis handla om att montera ramper eller räcken, bredda dörröppningar, ta bort trösklar, installera automatiska dörröppnare eller hissar. Det kan också innebära att ersätta badkaret med en dusch eller att montera en spisvakt.
Syftet med bostadsanpassning är att göra det möjligt för dig att ta dig in och ut ur bostaden, förflytta dig i bostaden, laga mat och sköta din hygien.
Du kan inte få bostadsanpassningsbidrag för åtgärder som räknas som vanligt bostadsunderhåll.
Bidraget beviljas inte automatiskt vid en skada eller funktionsnedsättning. Du behöver själv ansöka om bidraget.
Ansök om bostadsanpassningsbidrag
Vem kan få bostadsanpassningsbidrag?
Du som har ett bestående eller långvarigt funktionshinder och äger eller hyr en permanent bostad kan ansöka om bostadsanpassningsbidrag.
Du kan inte få bostadsanpassningsbidrag för tillfälliga funktionsnedsättningar, till exempel om du brutit benet och är gipsad en kortare tid. Du kan heller inte få bostadsanpassningsbidrag för lösa hjälpmedel som exempelvis rullstol, rullator eller duschstol. Om du behöver hjälpmedel ska du istället vända dig till sjukgymnast eller arbetsterapeut. Läs mer på sidan Rehabilitering, hablitering och hjälpmedel
Hur ansöker jag?
Om du behöver anpassa din bostad för att klara vardagen kan du ansöka om bostadsanpassningsbidrag. I ansökan beskriver du vilka åtgärder du behöver bidrag för, exempelvis en ramp för att kunna ta dig in och ut ur bostaden.
Du måste också bifoga ett intyg från en läkare, arbetsterapeut eller annan sakkunnig. Intyget ska visa att din funktionsnedsättning gör att du behöver den bostadsanpassning du ansöker om.
När du fyller i ansökan väljer du om du vill få bidraget utbetalt till dig och själv anlita en snickare eller liknande. Alternativt kan du ge kommunen i uppdrag att beställa och betala för åtgärderna med ditt bidrag.
Du ansöker om bostadsanpassningsbidrag och installation av spisvakt via blanketterna nedan.
Bor du i en hyresrätt eller bostadsrätt?
Då behöver du även ha fastighetsägaren eller bostadsföreningens godkännande, och att det ska skickas med i din ansökan. Du behöver inte fastighetsägarens godkännande om du endast ansöker om bidrag för installation av spisvakt.
Vad händer efter ansökan?
När din ansökan kommit in till oss tittar vår handläggare på ansökan och bedömer din rätt till bostadsanpassningsbidrag. Hur länge det tar att handlägga ditt ärende beror på hur komplicerat ärendet är.
Om du beviljats bostadsanpassningsbidrag
Om du har fått bostadsanpassningsbidrag täcker bidraget skälig kostnad för de åtgärder som är nödvändiga för att du ska kunna leva ett självständigt liv i din bostad. Bidragets storlek påverkas inte av din inkomst.
Hur lång tid det tar innan anpassningarna är klara beror på vilken entreprenör som utför arbetet, antingen den du själv valt eller den som kommunen anlitat.
Din hyresvärd eller bostadsrättsförening får inte höja din hyra eller avgift på grund av de anpassningar som gjorts i bostaden. Däremot kan fastighetsägaren ansöka om återställningsbidrag från kommunen för att ta bort anpassningarna när du har flyttat ut.
Om du är fastighetsägare och vill ansöka om återställningsbidrag, kontakta kommunens handläggare. Kontaktuppgifter finns längst ner på sidan.